Vybraný příspěvek

Drobný výklad pravidel

V průběhu uplynulých let krystalizovalo desatero klanu Šemíků, které bych rád okomentoval. Pravidla "od Adama" začala vznikat me...

pátek 14. února 2014

Telefonní seznam

Hledání minulosti v Praze je trochu komplikovanější než v menších městech nebo venkovských oblastech. Proto se hodí netradiční genealogické informační zdroje. Před dvěma roky jsme tu vyhlásili pátrání po panu Šemíkovi, o kterém toho víme poměrně málo.
Horkou stopou byl objev žižkovské stopy směřující k rodině kupce Jana Šemíka. Přesněji k jeho synovi Richardovi (*1887). Pamětnice ale tuto stopu zchlazuje:
Nějak mi nesouhlasí rok narození Richarda Šemíka, náš pan Šemík byl zcela určitě mladší. Odhaduji, že se narodil někdy mezi 1900 - 1905 (?). Na fotce na Vltavě (na bruslích) je to sotva čtyřicátník, to by mu muselo být cca 54 let a to nevypadá. Jeho dceři z druhého manželství bylo v roce 1960 asi 9 let, tehdy jsem pana Šemíka viděla naposledy a rozhodně nevypadal na 73 let, byl to štíhlý sotva pětapadesátník. 
Zapomněla jsem poznamenat, že jako obchodník s lahůdkami byl pochopitelně po roce 1948 jako "kapitalista" nežádoucí a byl na několik let uvězněn. Moje máma říkala, že pracoval někde v dolech (možná na "uranu" v Jáchymově nebo u Příbrami). Byl tenkrát pohublý a bledý, bylo to zřejmě nedlouho po propuštění z vězení.
Zdá se, že nesouhlasí ani datum úmrtí, rok (1968) by odpovídal, ale ne únor, ale srpen. Moje máma ho někdy v roce 1969 (1970?) volala, ale jeho dcera jí sdělila, že zemřel v srpnových dnech 1968 snad kdesi u Ústí nad Labem (?) pod pásy tanků za okupace. Telefonní číslo bylo tehdy uvedeno v pražském tel. seznamu, chtělo by to sehnat starý seznam z konce 60. let.
A dál ještě doplňuje:
Prozatím zůstává záhadou, kdo je ten "náš" pan Šemík. Nezdá se mi, že by to byl syn Richarda, protože by ho musel mít mezi 13-18 lety a to nepřipadá v úvahu. Jedině, že by tu byl menší posun v datech narození - třeba byl pan Šemík mladší, kdoví? Můj strýc se narodil 1902 a kamarádili spolu, čímž předpokládám, že byl +/- v přibližném věku. Moje máma se narodila 1916 a pro ni byl p. Šemík o něco "starší" člověk, kterému vykala a oslovovala ho příjmením. Můj dědeček (Josef Fiala, * 1877) pocházel také z Ovesné Lhoty, byl ševcem a přibližně od r. 1901 žil ve Smrdově, kde si po svatbě s babičkou pronajali jednu místnost v domě u Stránských (stará přízemní budova u kostela) a v roce 1914 si postavili dům na konci vsi u hřbitova (čp. 89).
Pražský telefonní seznam, rok 1962.
Šemík(ová) - Alois, Oldřich, Jarmila.
Zkusil jsem dohledat pražský telefonní seznam z let šedesátých. V knihovně Poštovního muzea jsem měl možnost nahlédnout do ročníků 1962, 1964 a 1967. Příjmení Šemík(ová) se vyskytovalo v roce 1962 třikrát. O dva roky později chyběl Alois Šemík z Malé Strany. V roce 1967 už nebyla uvedena Jarmila Šemíková ze Žižkova. Zbyl Oldřich Šemík z Vinohrad. Toto jméno bylo v roce 1967 jediným zástupcem Šemíků v Praze s pevnou telefonní linkou. Pátrání pokračuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat