Vybraný příspěvek

Drobný výklad pravidel

V průběhu uplynulých let krystalizovalo desatero klanu Šemíků, které bych rád okomentoval. Pravidla "od Adama" začala vznikat me...

sobota 28. ledna 2017

Jak to tenkrát bylo?

Ještě navážu na předchozí příspěvek. Dovolím si citovat z emailu Vlastimila Šemíka a přidat moje odpovědi.
_
Pominu nejasnosti kolem příbuzenského vztahu Jana, Adama a Pavla Š. na samém začátku, identifikací jejich manželek (partnerek), vyplývající z možností najít relevantní údaje v „předmatričním“ období. Na tomto místě by mně zajímalo co očekáváš od údajů, které jsi zjistil z manželských smluv v Opočně, resp. jestli vidíš možné propojení na náš rod?
Najít moment, kdy a odkud se Šemíkovi objevili na Vysočině, bude chtít hodně trpělivost a štěstí. Příjmí Šemik nebylo kolem roku 1600 až tak unikátní, jak bychom se dnes mohli domnívat. Vyskytovalo se v Mladé Vožici, Praze, Domašíně u Dobrušky. Ve všech třech místech, pokud se neobjeví nějaké další, budu pátrat dál. Když píšu "pokud se neobjeví..." musím zmínit vdovu Šemíkovou z Brné (dnes součást Ústí n. L.).
Vedle přetrvávajících nejasností kolem Jiřího Š.*1689, zveřejněných v Tvém posledním článku na blogu, by mně zajímalo zda se potvrdila existence 1. manželky Jiřího Salomeny a jejich dětí (viz výpis ze smrdovské matriky 1694–1770)? Připadá mně nelogické a proti přírodě, že by měl Jiří děti až s Kateřinou v roce 1737 a dále, tj. v době kdy mu bylo 48 let!
Dospěl jsem k názoru, že Jiří (*1689 +1762) měl první manželku Salomenu a posléze jako vdovec si bral Kateřinu. Nenašel jsem ale bohužel svatbu Jiřího s Kateřinou, ke které mohlo dojít v létě 1737.
U Josefa Š.*1743 mně připadá trochu nepřirozený odstup narození prvních dětí ve vztahu k datu sňatku a to u obou manželek – s Annou měl Josef první dítě 6 let po svatbě a s Kateřinou dokonce 8 let po svatbě.
Na kartotéčním lístku z rozrodu je u Josefa Š. je uvedena jako první dítě Anna (*1771), zatím co ve výpisu z matriky Smrdov 1694-1770 je zapsaná jako první Kateřina s datem narození (spíše křtu) 28.11.1768.
Na dceru Josefa - Kateřinu (*1768) - jsem zapomněl při přepisování. Díky za upozornění. Josefova druhá manželka, Kateřina Šancová, měla postupně dceru Marii (*1788), syna Jana (*1790), dceru Barboru (*1793)... zemřeli jako děti. Až Josef František (*1795) se dožil dospělého věku.

říjen 1778 nar. ve Vrbici Vít Šemík, kmotr Jelínek ze Smrdova
V posledních týdnech jsem objevil třetí případ [1] [2], kdy syn zdědil příjmení po matce. S malou pomocí přátel můžeme číst:
Pater Anonymus Mater Vidua post defunctu[m] Wenceslaum Barta et filia post defunctum Vitum Shemik cujus cognomen spurius iste filius assumet

Vít byl syn neznámého otce a matky, vdovy po Václavu Bártovi a dcery zemřelého Víta Šemíka, jehož příjmení tento nemanželský syn přijal.

Žádné komentáře:

Okomentovat